MEKSIKO

Quintana Roon rantakohteissa

Olimme maaliskuussa 2016 kiertämässä Meksikossa Quintana Roon ja Jucatanin niemimaan kaupunkeja kolmen viikon ajan. Meksiko ei ole mua oikein aiemmin matkakohteena kiinnostanut, mutta useamman sattuman kautta se valikoitui lopputalven reissukohteeksi. Meksikoon lähtiessä ei ollut oikein selkeää kuvaa, kauanko haluamme missäkin kaupungissa viettää aikaa, joten päätimme reissata fiiliksen mukaan. Osassa kaupungeista viihdyimme pidempään ja toisissa vierailimme pikaisemmin. Meksiko yllätti positiivisesti huolettomuudellaan ja lämpimällä ilmapiirillään.

CANCÚN RESORTEISTA NAUTTIVALLE MATKAAJALLE,

ISLA DE MUJERES RENNOLLE LEKOTTELIJALLE.

Cancún, tunnettu ja niin paljon hehkutettu rantaparatiisi.. Saavuimme Cancúniin myöhään iltapäivällä ja pian huomasimme, että Cancúnin turismi pyörii all-inclusive resortien ympärillä. Tämä toki oli jo osin tiedossa, mutta odotimme resortien ulkopuolella olevan myös elämää. Ensimmäisen illan aikana päädyimme taksikuskin suosittelemana 40 minuutin päähän amerikkalaisten suosimaan turreravintolaan, jossa meksikolainen ruoka.. noh, oli juuri ulkomaalaista turistia ajatellen toteutettu. Ihan hyvää, mutta autenttinen meksikolaisuus oli tästä kaukana. Ensivaikutelma ei ollut kummoinen, joten päätimme  hypätä Isla de Mujeresiin vievälle aamulautalle. Ihastuin herttaiseen saareen heti rantakadulla. Olin ajatellut saaren olevan niin pieni ettei sieltä kannattaisi varata majoitusta, joten päätimme pitää Isla de Mujeresin päiväretkikohteena. Ehdottomasti paras paikka rennolle päivälle ja riippukeinussa löhöilylle. Rannat jatkuvat silmänkantamattomiin, kadunkulmissa on symppiksiä ravintoloita ja leppoisa fiilis saa ajantajun katoamaan. Täällä olisin mielelläni viettänyt 2-3 päivää.

Illalla palasimme Cancúniin ja päätimme etsiä ruokapaikan tällä kertaa itse. Iltakävely Cancúnin kaduilla tuntui vähän kuumottavalta, koska olimme ainoat turistit kauempana resortien ulkopuolella eikä kaikkialla ollut edes katuvaloja. Noin 30 minuutin kävelymatkan jälkeen löysimme paikallisten suosimat kadut kauppoineen ja ravintoloineen. Ilmeisesti täällä ei joka päivä iltaisin törmää turisteihin. Illastimme pienessä perheravintolassa, joka näytti olevan paikallisten suosiossa. Paras päätös ikinä. Maukasta ja konstailematonta ruokaa ja huh, kuinka tulista. Nyt alkoi olla tunne, että olemme Meksikossa.

Isla de Mujeres.

COZUMEL

Seuraavana päivänä hyppäsimme bussiin kohti Playa del Carmenia ja Playa del Carmenin rannasta hyppäsimme Cozumelin saarelle vievälle lautalle. Cozumel on Isla de Mujeresia isompi saari ja aika paljon modernimpi, luultavasti johtuen Karibian risteilijöiden satamasta kyseisellä saarella. Kokonaisuudessaan Cozumel oli ihan kiva, mutta Isla de Mujeres ihastutti enemmän persoonallisuudellaan.

-VINKKEJÄ-

Cozumelilla kannattaa vuokrata skootteri ja lähteä kiertämään saarta, varata päivä sukeltamiseen tai ajaa snorkaamaan. Sukellus on yksi suositelluimpia Cozumelin aktiviteetteja mukaan lukien käyminen San Gervasion Maya raunioilla. Suositelluille rannoille on melko pitkä matka keskustasta, mutta ajomatkalla pääsee näkemään saarta paremmin ja kokeilemaan keskustan ulkopuolisia katuravintoloita. Monet snorklauspaikat sijoittuvat resortien läheisyyteen ja sen mukaisesti meri on täynnä räpyläjalkaisia turisteja. Toiselta puolta saarta löytyy rauhallisempia paikkoja snorkailulle ja rannalla lekotteluun. Snorklaamaan ajaessa keskustan ulkopuolella on paikallisten täyttämiä ulkoravintoloita. Suosittelen kokeilemaan, pysähdyimme yhteen ja ruuat olivat todella hyvät. Paikallisten suosimiin paikkoihin voi yleensä luottaa.

Screen Shot 2017-09-29 at 22.14.59.png

PLAYA DEL CARMEN

Kaupunkina Playa Del Carmen oli viihtyisä ja sopii kohteena monelle perinteistä rantalomaa kaipaavalle. Ranta on siisti, kaupungista on hyvät yhteydet saarille ja keskustasta löytyy ostoskeskus ja useampia pikkukauppoja ja kojuja. Vietimme pari päivää läheisillä cenoteilla, makean veden altailla. Cenotet ovat yleisiä Jukatanin niemimaalla, mutta niitä löytyy myös Quintana Roosta. Cenotet ovat ns. veden täyttämiä maljamaisia kuoppia, joista osa on sadeveden ja osa meriveden täyttämiä. Niihin on aikojen saatossa muodostunut tippukivimuodostelmia ja kirkkaan veden takia nämä ovat myös suosittuja luolasukelluskohteita. Vesien ekosysteemiä varjellaan tarkasti ja tästä syystä veteen ei saa mennä jos iholla on esim. aurinkorasvaa. Matkalla cenoteille pysähdyimme syömään tacoja matkan varrella olleeseen katuraflaan. 12 eri kastiketta ja huikea valikoima täytteitä. Ja yksikään kastike ei ollut mieto ainakaan suomalaisen mittakaavassa. Yksi parhaita ruokamestoja reissun aikana.

Playa del Carmen.

luolasukellus cenote.JPG
Luolasukeltamaan menossa.
Under The Junglen kanssa luolasukeltamassa Jardín del Eden Cenotella.
Taco-katukeittiö.

TULUM

Tulum oli suosikkini Quintana Roon alueella ja päädyimme lopulta viettämään täällä viikon. Vaikka monet suosittelevat varaamaan cabañan rannalta, itse ihastuin valtavasti Tulumin keskustaan ja tämä oli mielestäni paljon parempi vaihtoehto myös majoituksen kannalta. Suoraan sanottuna rannan cabañat olivat mielestäni aika reippaasti ylihinnoiteltuja, koska monessa ei ollut sähköä tai lämmintä suihkua. Keskusta sijaitsee rannasta noin viiden kilometrin päässä ja monessa kulmassa on polkupyörien vuokrausliikkeitä. Hotellit ja majoitukset ovat yksinkertaisia, mutta viihtyisiä ja monet antavat talon puolesta polkupyöriä lainaan päivän ajaksi. Sähkö sekä lämmin vesi löytyy joka majoituksesta, tästä huolimatta hinta on puolet edullisempi verrattuna rantamajoituksiin.

tulum terassi.JPG

Meidän majoitus Tulumin keskustassa; Secret Garden Tulum. Hyvä sijainti ja loistava palvelu.
Laguunilla viettämässä päivää paikallisten kanssa. Ei yhtäkään turistia. Vedessä ui kauneushoitoloiden suosimia pikkukaloja, jotka syövät kuollutta ihoa.
Tulum Beach.
Tutkimassa Tulumin tippukiviluolien onkaloita.
Café El Gourmet. Yksi parhaita aamiaisia Tulumissa.
Paras tunnelma ja drinkit: Batey Mojito & Guarapo Bar.
Gran Cenote. Täällä voit törmätä myös kilpikonniin.
Gekot viihtyvät Tulumin rannoilla.
Tulumin Maya rauniot.

tulum raunio2.JPG

QUINTANA ROON JULKISEN LIIKENTEEN JA LAUTTOJEN VINKIT

Lautta Cancúnin ja Isla de Mujeresin välillä kulkee puolen tunnin välein ja maksaa noin 80 pesoa/ suunta/ hlö. Lähtö Cancúnista on Puerto Juarezin satamasta, lipun ostamiseen kannattaa varata jonkin verran aikaa, koska lautalle saattaa olla jonoa. Meidän aikaan samaan aikaan lähti kaksi lauttaa Isla de Mujeresille, mutta en tiedä oliko tämä vain sattumaa vai käytäntö.  Lautat kulkevat 5:00 ja 20:00 välillä ja matka kestää noin 30 min.

Bussi Cancúnista Playa del Carmenin keskustaan maksaa noin 70 pesoa/ suunta/ hlö ja matka kestää noin 1h 20min. Adon kautta varattuna bussi ilmastoitu ja muutenkin ihan ok.

Playa del Carmenista Cozumelile kulkee lautat satamasta noin 20min kävelymatkan päässä bussiasemasta. Matka kestää noin 45 min ja maksa noin 160 pesoa/ suunta/ hlö. Satamasta lähtee kolmea eri lauttaa ja lautoilla on eri aikataulut, joten ole tarkkana mihin ostat lipun. Muutama lautta kulkee 6:45-23:00 välillä ja yksi lähtee aamulla Playa del Carmenista aikaisintaan yhdeksältä aamulla.

Playa del Carmenista Tulumin keskustaan on helppo kulkea bussilla. Bussimatka kestää noin tunnin ja maksaa 40-70 pesoa/ suunta/ hlö.

Tulumissa vuokrasimme auton Jukatanin niemimaan matkaa varten ja palautimme auton matkan päätteeksi Cancúnin lentokentälle.