MEKSIKO

Quintana Roon rantakohteissa

Olimme maaliskuussa 2016 kiertämässä Meksikossa Quintana Roon ja Jucatanin niemimaan kaupunkeja kolmen viikon ajan. Meksiko ei ole mua oikein aiemmin matkakohteena kiinnostanut, mutta useamman sattuman kautta se valikoitui lopputalven reissukohteeksi. Meksiko yllätti positiivisesti huolettomuudellaan ja lämpimällä ilmapiirillään. Matkalle lähtiessä ei ollut oikein selkeää kuvaa, kauanko haluamme missäkin kaupungissa viettää aikaa, joten päätimme reissata fiiliksen mukaan. Osassa kaupungeista viihdyimme pidempään ja toisissa vierailimme pikaisemmin.

Cenote5

CANCÚN RESORTEISTA NAUTTIVALLE MATKAAJALLE,

ISLA DE MUJERES RENNOLLE LEKOTTELIJALLE.

Cancún, tunnettu ja niin paljon hehkutettu rantaparatiisi.. Saavuimme Cancúniin myöhään iltapäivällä ja pian huomasimme, että Cancúnin turismi pyörii all-inclusive resortien ympärillä. Tämä toki oli jo osin tiedossa, mutta odotimme resortien ulkopuolella olevan myös elämää. Ensimmäisen illan aikana päädyimme taksikuskin suosittelemana 40 minuutin päähän amerikkalaisten suosimaan turreravintolaan, jossa meksikolainen ruoka.. noh, oli juuri ulkomaalaista turistia ajatellen toteutettu. Ihan hyvää, mutta autenttinen meksikolaisuus oli tästä kaukana. Ensivaikutelma ei ollut kummoinen, joten päätimme  hypätä Isla de Mujeresiin vievälle aamulautalle. Ihastuin herttaiseen saareen heti rantakadulla. Olin ajatellut saaren olevan niin pieni ettei sieltä kannattaisi varata majoitusta, joten päätimme pitää Isla de Mujeresin päiväretkikohteena. Ehdottomasti paras paikka rennolle päivälle ja riippukeinussa löhöilylle. Rannat jatkuvat silmänkantamattomiin, kadunkulmissa on symppiksiä ravintoloita ja leppoisa fiilis saa ajantajun katoamaan. Täällä olisin mielelläni viettänyt 2-3 päivää.

Illalla palasimme Cancúniin ja päätimme etsiä ruokapaikan tällä kertaa itse. Iltakävely Cancúnin kaduilla tuntui vähän kuumottavalta, koska olimme ainoat turistit kauempana resortien ulkopuolella eikä kaikkialla ollut edes katuvaloja. Noin 30 minuutin kävelymatkan jälkeen löysimme paikallisten suosimat kadut kauppoineen ja ravintoloineen. Ilmeisesti täällä ei joka päivä iltaisin törmää turisteihin. Illastimme pienessä perheravintolassa, joka näytti olevan paikallisten suosiossa. Paras päätös ikinä. Maukasta ja konstailematonta ruokaa ja huh, kuinka tulista. Nyt alkoi olla tunne, että olemme Meksikossa.

Isla de Mujeres.

COZUMEL

Seuraavana päivänä hyppäsimme bussiin kohti Playa del Carmenia ja Playa del Carmenin rannasta hyppäsimme suoraan Cozumelin saarelle vievälle lautalle. Cozumel on Isla de Mujeresia isompi saari ja aika paljon modernimpi, luultavasti johtuen Karibian risteilijöiden satamasta kyseisellä saarella. Kokonaisuudessaan Cozumel oli ihan kiva, mutta Isla de Mujeres ihastutti enemmän persoonallisuudellaan. Innostuin snorklailusta niin, että onnistuin jotenkin uimaan poijujen ulkopuolelle avomerelle päin. Pelästyin aika paljon huomatessani uineeni alueen ulkopuolelle, lähinnä haipelko yllätti 😀 Mutta hyvin löysin reittini takaisin rantaan.

-VINKKEJÄ-

Cozumelilla kannattaa vuokrata skootteri ja lähteä kiertämään saarta, varata päivä sukeltamiseen tai ajaa snorkaamaan. Sukellus on yksi suositelluimpia Cozumelin aktiviteetteja mukaan lukien käyminen San Gervasion Maya raunioilla. Suositelluille rannoille on melko pitkä matka keskustasta, mutta ajomatkalla pääsee näkemään saarta paremmin ja kokeilemaan keskustan ulkopuolisia katuravintoloita. Monet snorklauspaikat sijoittuvat resortien läheisyyteen ja sen mukaisesti meri on täynnä räpyläjalkaisia turisteja. Toiselta puolta saarta löytyy rauhallisempia paikkoja snorkailulle ja rannalla lekotteluun. Snorklaamaan ajaessa keskustan ulkopuolella on paikallisten täyttämiä ulkoravintoloita. Suosittelen kokeilemaan, et pety. Paikallisten suosimiin paikkoihin voi yleensä luottaa.

Cozumel.

PLAYA DEL CARMEN

Kaupunkina Playa Del Carmen oli viihtyisä ja sopii kohteena monelle perinteistä rantalomaa kaipaavalle. Ranta on siisti, kaupungista on hyvät yhteydet saarille ja keskustasta löytyy ostoskeskus ja useampia pikkukauppoja ja kojuja. Vietimme pari päivää läheisillä cenoteilla, makean veden altailla. Cenotet ovat yleisiä Jukatanin niemimaalla, mutta niitä löytyy myös Quintana Roosta. Cenotet ovat ns. veden täyttämiä maljamaisia kuoppia, joista osa on sadeveden ja osa meriveden täyttämiä. Niihin on aikojen saatossa muodostunut tippukivimuodostelmia ja kirkkaan veden takia nämä ovat myös suosittuja luolasukelluskohteita. Vesien ekosysteemiä varjellaan tarkasti ja tästä syystä veteen ei saa mennä jos iholla on esim. aurinkorasvaa. Matkalla cenoteille pysähdyimme syömään tacoja matkan varrella olleeseen katuraflaan. 12 eri kastiketta ja huikea valikoima täytteitä. Ja yksikään kastike ei ollut mieto ainakaan suomalaisen mittakaavassa. Yksi parhaita ruokamestoja reissun aikana.

Jos sukeltaminen Playa Del Carmenin läheisyydessä kiinnostaa ja haluat kokeilla luolasukellusta cenoteilla, kannattaa ottaa yhteyttä Under The Jungle -sukellusliikkeeseen. Heidän kanssaan tuli tehtyä muutama reissu, joten suosittelut ehdottomasti tästä kiinnostuneille.

Playa Del Carmen.

Taco-katukeittiö & 12 toistaan tulisempaa kastiketta.

Cenote4

TULUM

Tulum oli suosikkini Quintana Roon alueella ja päädyimme lopulta viettämään täällä viikon. Vaikka monet suosittelevat varaamaan cabañan rannalta, itse ihastuin valtavasti Tulumin keskustaan ja tämä oli mielestäni paljon parempi vaihtoehto myös majoituksen kannalta. Suoraan sanottuna rannan cabañat olivat mielestäni aika reippaasti ylihinnoiteltuja, koska monessa ei ollut sähköä tai lämmintä suihkua. Keskusta sijaitsee rannasta noin viiden kilometrin päässä ja monessa kulmassa on polkupyörien vuokrausliikkeitä. Hotellit ja majoitukset ovat yksinkertaisia, mutta viihtyisiä ja monet antavat talon puolesta polkupyöriä lainaan päivän ajaksi. Sähkö sekä lämmin vesi löytyy joka majoituksesta, tästä huolimatta hinta on puolet edullisempi verrattuna rantamajoituksiin.

Tulum Beach.

tulum2

Meidän majoitus Tulumin keskustassa; Secret Garden Tulum. Hyvä sijainti ja loistava palvelu.
Laguunilla viettämässä päivää paikallisten kanssa poissa yleisiltä kulmilta. Vedessä ui kauneushoitoloiden suosimia pikkukaloja, jotka syövät kuollutta ihoa.
Tutkimassa Tulumin tippukiviluolien onkaloita.
Café El Gourmet. Yksi parhaita aamiaisia Tulumissa.
Paras tunnelma ja drinkit: Batey Mojito & Guarapo Bar.

CENOTET JA MAYARAUNIOT

Meksiko on kuuluisa cenoteistaan, makean veden altaista. Mielestäni ne ovat parhaita asioita Meksikossa ja ehdottomasti heidän ylpeyden aiheensa. Kirkkaat luonnon altaat vehreän keitaan keskellä kutsuvat pulahtamaan. Pohja näkyy niin kauas, että cenotet näyttävät matalilta vaikka todellisuudessa monet ovat monta metriä syviä. Cenotejen ekosysteemiä suojellaan tarkasti, minkä takia veteen ei saa mennä esimerkiksi aurinkovoide iholla. Kaikilla cenoteilla ei ole suihkua eli älä rasvaa ihoasi jos haluat uimaan veteen. Eväät, vesipullot ym. kannattaa pakata mukaan, koska ainakaan meidän reissun aikana ei ollut mitään kioskeja paikan päällä. Alla listausta cenoteista:

Jardín del Eden (idyllisin kohde ja sopii niin sukelluksesta kiinnostuneelle, auringon ottajalle kuin snorklaajalle)

Gran Cenote (Ehkä parhaimmat turistipalvelut pukukoppeineen. snorkaliluun ja auringossa lekotteluun.)

Caracol (30 metriä maan alla, tänne pääsee kierrerappusia pitkin. Täältä löytyy myös hyppytorneja. Sijaitsee maan alla eli ei riskiä palamisesta. Elämys.)

Carwash (yksi sukeltajien suosikkeja ja hyvä paikka myös snorklaajille)

Minotauro (luolasukeltajien suosiossa)

Taj Mahal (luolastoja sukeltamisesta innostuneille)

Tulumin Maya Rauniot ovat levittyneet melko laajalle alueelle ja täällä saa helposti päivän kulumaan. Isosta kävijämäärästä huolimatta alueella saa kulkea hyvin vapaasti eikä ihmismassan määrää oikeastaan edes huomaa. Huikeita rakennelmia ja upeat näkymät!

Jardín del Eden.

grancenote
Gran Cenote. Täällä törmäsin myös kilppariin.
Tulumin Maya rauniot.

tulumranta

tulum raunio2.JPG

QUINTANA ROON JULKISEN LIIKENTEEN JA LAUTTOJEN VINKIT

Lautta Cancúnin ja Isla de Mujeresin välillä kulkee puolen tunnin välein ja maksaa noin 80 pesoa/ suunta/ hlö. Lähtö Cancúnista on Puerto Juarezin satamasta, lipun ostamiseen kannattaa varata jonkin verran aikaa, koska lautalle saattaa olla jonoa. Meidän aikaan samaan aikaan lähti kaksi lauttaa Isla de Mujeresille, mutta en tiedä oliko tämä vain sattumaa vai käytäntö.  Lautat kulkevat 5:00 ja 20:00 välillä ja matka kestää noin 30 min.

Bussi Cancúnista Playa del Carmenin keskustaan maksaa noin 70 pesoa/ suunta/ hlö ja matka kestää noin 1h 20min. Adon kautta varattuna bussi ilmastoitu ja muutenkin ihan ok.

Playa del Carmenista Cozumelile kulkee lautat satamasta noin 20min kävelymatkan päässä bussiasemasta. Matka kestää noin 45 min ja maksa noin 160 pesoa/ suunta/ hlö. Satamasta lähtee kolmea eri lauttaa ja lautoilla on eri aikataulut, joten ole tarkkana mihin ostat lipun.

Playa del Carmenista Tulumin keskustaan on helppo kulkea bussilla. Bussimatka kestää noin tunnin ja maksaa 40-70 pesoa/ suunta/ hlö.

Tulumissa vuokrasimme auton loppumatkan ajaksi ja palautimme auton matkan päätteeksi Cancúnin lentokentälle.

Seuraavassa postauksessa fiiliksiä Chichén Itzásta, Cobasta, Valladolidista, Meridasta ja Celestúnista.

Road trip Méridaan

Vuokrasimme Tulumista auton, loppumatka taittuisi ajellen reittinä Tulum-Coba-Chichen Itza-Valladolid-Mérida-Celestún-Cancún. Olen välillä hullu organisoija kun innostun suunnittelemaan reissuja ja kun olen jossain maassa, niin haluaisin vain nähdä kaiken. Nyt. Heti. Kiitos. Pikku hiljaa olen tosin opetellut siihen, että kaikkea ei voi nähdä ja kokea kerralla eikä sitä kannata oikeastaan edes yrittää. Tällä reissulla lottovoitto kuitenkin oli, että emme tehneet sitovia varauksia useimpiin kaupunkeihin.

COBA & CHICHEN ITZA

Aamupalan jälkeen hyppäsimme auton rattiin kohti Cobaa ja Chicen Itzaa, pitäähän sitä Meksikossa ollessa käydä alueen tunnetuimmilla Maya-raunioilla. Coballe ehdimmekin hyvissä ajoin. Polkupyöriä sai vuokrattua useammasta paikasta, ilman fillareita meillä olisi mennyt raunioilla koko päivä. On ne rakennelmat vain huikeita, uskomatonta miten ihminen on aikanaan voineet sellaisia rakentaa. Coballa tuli kiivettyä yhden korkean Maya-raunion päälle. Menimme vuorotellen huipulle, en tosin muista enää miksi. Mä lähdin kiipeämään ensiksi ja puolessa välissä katsoin taakse ja korkeus meni jalkoihin. Jäin puoleen väliin rappusia ja lähdin jonkin ajan pohdinnan jälkeen alas. Se on hassua kun jokin päässä sanoo, että ei ole turvallista olla näin korkealla ja jäätyy. Sitä paitsi, ne rappuset eivät ole tasaiset vaan viettävät alaspäin.. Noh, puolisoni kiipesi huipulle asti ja sen jälkeen mun oli pakko saada mennä uudestaan kiipeämään, jos toinen menee huipulle niin kyllä mäkin sinne kapuan.  Alla kuvamateriaalia, näkymät todellakin olivat huikeat 🙂

Tästä ajoimme Chichen Itzalle ja sielä olikin jo bussilasteittain turreja. Alue on vähän kuin karnevaali, missä on erilaisia kojuja, myyjiä ym. Vähän mautonta, mutta toisaalta hyvä että raunioista on saatu paikallisille elinkeino. Tässä kohtaa aloin epäillä, onko niin hyvä idea että tuhannet ihmiset kiipeävät raunion päälle.. :/

Coba.
Chichen Itza.

VALLADOLID

Oi mikä ihana pikkukaupunki Valladolid onkaan. Aamun kiipeilyjen ja Maya-raunioiden pällistelyn jälkeen ajoimme Valladolidiin myöhäiselle lounaalle. Enchiladas con salsa verde, joskus tulista mutta hyvin usein mieto vihreä tomaattikastike. Yksi suosikkejani. Ihastuttava kaupunki päiväretkikohteeksi. Kaupungissa pääsee myös tutustumaan suklaan valmistukseen mayojen tyyliin.

valladolid square

MÉRIDA

Méridaan tulisin ehdottomasti uudestaankin 2-3 päiväksi viettämään aikaa. Enismmäisenä päivänä en oikein tajunnut kaupunkia ja se tuntui hieman sekavalta, toisena päivänä aloimme löytää itsellemme mieleiset kujat ja aukiot. Rantaa ei ole, mutta kuumana päivänä voi lähteä tutustumaan läheisiin cenoteihin, lähteä lähikaupunkien rannoille tai paeta ostoskeskukseen shoppailemaan. Aukioita on monia ja ravintolat tuntuvat keskittyvän näiden ympäristöön. Näin jälkiviisaana, neuvoja kysyessä kannattaa varmistaa mikä aukio on kyseessä 😀 Mieleenpainuvin oli Parque de Santa Lucían ympäristö, jossa oli useita hyviä illallispaikkoja. Kannattaa varata pöytä etukäteen.

Suosittelen poikkeamaan drinkeillä salakapakassa Malahat Speakeasyssä. Tänne päästäkseen kannattaa kysyä ravintola Apoalasta vinkkiä. Myös henkilökunta sattaa esittää tyhmää, mutta muutamat ainakin tiesivät miten tänne pääsi 😉 Paikkoja on vähän, joten kannattaa mennä ajoissa. Kapakka tykätään ilmeisesti pitää hieman salaisena ja kävimme kysymässä muutamassa kioskissa ja kaupassa ennen kuin saimme vinkin miten tänne ylipäänsä löytää.

La Fundación Mezcaleríassa tutustuimme mezcalin, tequilan serkun, maailmaan. Paikassa on iltaisin salsatunteja, joten tanssin täyteinen ilta on taattu! Minulla on muutamia meksikolaisia ystäviä espanjan vaihtoni ajalta ja tänäkin iltana tutustuimme muutamaan uuteen meksikolaiseen, tällä kertaa Mexico citystä. Ilta oli hauska ja juhlat jatkuivat pitkälle aamuun.

La Fundación Mezcalería.
Speakeasy.

CELESTÚN

Ihastuin tähän pieneen kalastajakylään valtavasti. Tämä on hyvin simppeli kylä, jossa turismi ei ole vielä muokannut ympäristöä. Tänne voi tulla esimerkiksi päiväretkelle Méridasta. Kylän ranta on täynnä kalastajaveneitä, tästä syystä myös kuolleita kaloja oli rannassa jonkin verran. Ei siis paras paikka uimiselle, mutta tuoreita mereneläviä saa jokaisen pikkuravintolan listalta. Mangrovemetsiin tutustuminen oli kokemus sinänsä. Paatti oli melko heppoinen kuten kuvasta näkyy ja matkalla metsille merenkäynti oli aika kovaa ja ristiaallokko heitti vettä sisään veneeseen tämän tästä. Vähän matka metsille jännitti meidän äyskäröidessä vettä, mutta lopulta päästiin hyvin suojaisaan lahden poukamaan. Matkalla näkyi useampia flamingoparvia. Mangrove-metsässä näkyi vedessä myös alligaattori. Metsillä pääsi myös uimaan, mutta itse en uskaltanut mennä. Todella symppis kylä, kiva kohde päiväretkelle jos haluaa vähän autenttisempaan ympäristöön.

Paikallinen taksi.

Meksiko ei ole matkakohteena ikinä aiemmin kiinnostanut minua. Siitä on lähinnä tullut mieleen jenkkien spring break. Matkan aikana kuitenkin ihastuin täysin ja nyt haluan palata, matkustaa uusiin kaupunkeihin ja tutustua kulttuuriin. Rennot fillariretket upeine rantoineen, mezcal ja hikiset salsaillat. Siitä on Meksiko tehty. ❤